Philippe Serraes (Eurospar Kalken): "Intensieve begeleiding qua cijfers & advies"

Klantengetuigenis

In tijden waarin bepaalde grote supermarktketens moeten herstructureren, boeren supermarkten die door zelfstandigen uitgebaat worden nog meer dan goed. De koppige gedrevenheid van die zelfstandige, maar ook zijn lokale verankering én het inzicht om op de juiste manier met alle betrokkenen om te gaan, is daar niet vreemd aan. Als die ondernemer zich dan ook nog eens slim laat begeleiden op het vlak van boekhouding en fiscaal en juridisch advies, dan zijn de fundamenten van een succesvolle zaak gelegd. Philippe Serraes en zijn vrouw, van de Eurospar supermarkt in Kalken, zijn hier een mooi voorbeeld van.

Philippe Serraes (Eurospar Kalken)

8 jaar geleden begonnen Philippe Serraes en zijn vrouw met de winkel in Kalken. “We zijn eerst bij mijn schoonfamilie in supermarkten actief geweest, maar we wilden iets voor onszelf. We hebben een aantal opportuniteiten onderzocht, waarbij Baker Tilly Belgium ons geholpen heeft. Op een bepaald moment kwam de overname van een winkel in het vizier, maar die bleek na onderzoek van Baker Tilly Belgium niet rendabel genoeg.”

“De locatie is voor een supermarkt van groot belang. Op een bepaald moment liet de Spar-keten (van de Colruyt-groep) ons weten dat de locatie in Kalken leeg stond. Zo’n opportuniteit is normaal moeilijk te vinden. Deze locatie had absoluut onze voorkeur en we gingen voluit voor dit droomproject. Baker Tilly Belgium heeft ons toen intensief begeleid. Dany De Decker controleerde de cijfers en Anne Roucourt gaf juridisch advies, zodat de samenwerkingsovereenkomst met Spar helemaal in orde was en geen verrassingen inhield. Het betreft een franchisingcontract, wat toch een specifieke materie is.”

“Mijn vrouw doet de boekhouding en de administratie van de winkel. Hilde Wille van Baker Tilly Belgium komt één maal per maand langs om de boekhouding te controleren, af te werken en de btw te regelen. De cijfers worden dan doorgenomen en vergeleken met vorige jaren. We bespreken de stand van zaken en wat er dient te gebeuren. We willen altijd kort op de bal spelen. Dany De Decker zorgt voor het advies als er ingrepen nodig zijn,” legt Philippe Serraes uit.

"Met Baker Tilly Belgium hebben we een vertrouwensrelatie opgebouwd. De samenwerking draait niet alleen om de cijfers, ook de menselijke band is belangrijk.”

“Toekomstgericht willen we de winkel volledig vernieuwen. Ook dit project verloopt in overleg met Baker Tilly Belgium want we willen voorzichtig blijven en dus is risicospreiding van belang.”

Respect voor consumenten, buurtbewoners en medewerkers

De Eurospar-winkel in Kalken is 750 m² groot en biedt aan zijn klanten een 100-tal parkeerplaatsen. 20 medewerkers zorgen dagelijks voor een onberispelijke service. 

Philippe Serraes is ook nauw betrokken bij de Sparorganisatie in België. Hij maakt deel uit van de zogenaamde ‘engagementen’-groep waar ook andere franchisenemers inzitten om de basisregels op te maken hoe men met de stakeholders (consumenten, buurtbewoners en medewerkers) moet omgaan.

“De sponsoring van lokale verenigingen in Kalken is een bewust engagement,” zegt Serraes. “We hebben daarvoor een eigen systeem uitgewerkt.” “Met onze medewerkers willen we respectvol omgaan. Ze zijn dan ook echte medewerkers in plaats van zomaar ‘personeel’. Hun service wordt gewaardeerd door de klanten.”

“In 8 jaar tijd hebben we met onze supermarkt een grote groei doorgemaakt. We zijn begonnen met 13 medewerkers, en dat zijn er ondertussen 20. Ondanks de crisis, waardoor consumenten ook letten op hun aankoop van voeding, houden we goed stand,” aldus Serraes.